Tuntikuvaukset 2015-2016

Maanantain Aamustartti

Jos haluat katsoa tuntikuvauksia teemoittain, löydät ne vasemmasta sivupalkista:

Maanantai

Aamustartti (ikiliike)

Tunnin alussa alkulämmittely, jonka jälkeen perusliikkeitä, pystyasentoa ja isoja lihasryhmiä hyväksikäyttäen. Lattialla etsitään ja vahvistetaan syviä lihaksia. Tunnin lopussa venyttelyt. Käytämme  välillä kuminauhoja ja keppejä. Tunti on kaikille sopivaa perusliikkumista, jossa keskitytään oman kehon hallintaa tukeviin liikkeisiin. Sopii myös aloittaville jumppaajille ikään katsomatta.
Ikiliike-tunti

Body

Lihaskuntotunti, joka koostuu yksinkertaisista liikkeistä, käyden läpi vartalon suuret lihasryhmät. Tunti alkaa lämmittelyllä, joka ei sisällä koreografiaa eikä hyppyjä. Lopuksi venytellään rauhallisesti.

Kuntopiiri

Alussa lyhyt 5-7 minuutin lämmittely, jonka jälkeen kuntopiiriosuus. Kuntopiiri sisältää 18 lihaskunto- ja aerobista liikettä. Kuntopiiriä kierretään kaksi kertaa ympäri suoritusajalla 45 sek. tehdään yhtä liikettä  ja 15 sek. aikana vaihdetaan seuraavaan liikkeeseen. Lopuksi venyttely. Tunti sopii kaikille, jotka haluavat nostaa tehokkaasti kuntoaan!
Yhteistyötunti Keravan Opiston kanssa.

Kahvakuula ulkona

Toiminnallisia lihaskuntoharjoituksia sisältävä tunti. Tunnilla käytetään kahvakuulaa apuna.  Tunti on melko raskas ja liikkeet kehittävät koko kehoa monipuolisesti.
OMA KUULA MUKAAN!

Hikijumppa

Tunnilla askelletaan noin 30 min., joka sisältää alkulämmittelyn ja melko helpon askelsarjan. Sarjan päälle tehdään tehokas lihaskunto-osuus, välillä kuminauhaa lisävastuksena käyttäen. Lopuksi 5-10 min. venyttelyt. Tunti sisältää sykettä kohottavia hyppyjä ja hypähdyksiä, jotka voi halutessaan tehdä askeltaen. Tunti sopii kaikenikäisille jumppareille. Yhteistyötunti Keravan Opiston kanssa.

Venyttelyt

 

Alussa yksinkertainen venyttelyyn valmistava alkulämmittely, jota seuraa pitkä venyttelyosuus rauhallisen musiikin siivittämänä. Tunti sopii kaikille. Tunnille voi tulla paljain jaloinkin, varaa mukaan pitkähihainen paita ja alusta.
Yhteistyötunti Keravan Opiston kanssa.

Kundaliinijooga

Kundaliinijooga kehittää fyysistä kuntoa; keho notkistuu ja vahvistuu. Lisäksi se vahvistaa hermostoa ja tasapainottaa hormonitoimintaa. Se avaa herkkyyttä ihmisessä ja syvempiä tietoisuuden tasoja, joiden avulla ihminen saavuttaa tasapainon ja kykenee ymmärtämään suuremman potentiaalinsa.  Siksi sitä kutsutaankin tietoisuuden joogaksi. . Kundaliinijoogatunnilla yhdistyvät monien eri joogasuuntien tekniikat, ja jokainen tunti on erilainen, ainoastaan rakenne on sama.  Fyysisten liikesarjojen lisäksi oppitunti sisältää meditaatiota, hengitysharjoituksia, syvärentoutusta ja mantrojakin. Harjoitus on yksinkertaista ja sopii kaikille ikää, kokoon tai kokemukseen katsomatta. Pääasia, että teet harjoitusta omaa kehoa kunnnioittaen. 

Tiistai

Zumba®

Zumba on Kolumbialaisen Alberto "Beto" Perezin kehittämä kuntotanssitunti, joka on yhtäaikaa tehokas ja hauska. Tunneilla liikutaan latinalaisen ja kansainvälisen musiikin tahdissa eri tanssityylejä vaihdellen. Liikkeet pyritään pitämään helppoina, jotta jokaisella on mahdollisuus kokea tanssin huuma. Kuntotanssitunti, jonka keinuvat tanssiliikkeet antavat kunnon kyytiä koko vartalolle ja taatusti hiki virtaa. Ei vaadi aiempaa tanssiharrastusta.

Timmimimmi Sykettä ja hikeä nostattava monipuolinen treeni. Tuntiin sisältyy hyppyjä ja askelluksia sekä monipuolinen lihaskunto-osuus. Lopussa lyhyt rentoutus/venyttelyt. Tunti soveltuu jo enemmän treenanneille. Hikitakuu!
Muokkaus Tunnilla lämmitellään yksinkertaisilla askelsarjoilla, jonka jälkeen tehdään koko kehoa muokkaavia lihaskuntoliikkeitä ilman välineitä. Lopussa venyttelyt, n. 10min. Tunti ei sisällä hyppyjä ja soveltuu kaiken tasoisille kuntoilijoille!

Keskiviikko

BodyPower 75min Lihaskuntotunti, jolla tehdään kuntosalilta tuttuja liikkeitä painoja ja steppilautoja hyväksi käyttäen. Tunnilla käydään läpi vartalon päälihasryhmät sekä ryhdin ja tasapainon kannalta oleelliset lihakset. Painojen avulla voit säätää itsellesi sopivan treenitason. Sopii siis myös aloittelijoille ja vähemmän liikuntaa harrastaneille.
Bailamama®Woman Treenaa rakkauslihaksesi kuntoon, polta rasvaa ja kiinteytä peppu, vatsa sekä käsivarret. Bailamama Women -tunnilla voit nauttia naisen tärkeimmän lihasryhmän, lantionpohjalihasten, supertreenistä. Hyvät lantionpohjalihakset lisäävät naisen seksuaalista nautintoa, tukevat ryhtiä sekä lisäävät virtsanpidätyskykyä. Kokonaisvaltainen liikuntaelämys kaikille naisille. Tunneilla pidetään yläpää rentona ja alapää tiukkana!

Tehomuokkaus

Tunnilla tehdään helppo, lyhyt alkulämmittely, jonka jälkeen siirrytään n.14 liikkeen lihaskunto- ja hengästysliikkeitä sisältävään osioon. Kutakin liikettä tehdään minuutin ajan ja liikkeet toistetaan uudestaan. Liikkeitä tehostavat voimatangot, käsipainot ja kuminauhat. Tunti haastaa tehokkaasti kokeneemmankin treenarin! Lopussa venyttelyt.

Body ja venyttely

Yhdistelmätunti alkaa lyhyellä lämmittelyosuudella, joka ei sisällä hyppyjä. Lihaskunto-osuus (n.25min) koostuu yksinkertaisista liikkeistä, käyden läpi pääsääntöisesti vartalon suuret lihasryhmät. Tunnin jälkipuoliskolla venytellään rauhassa (n.30min). Soveltuu kaiken tasoisille kuntoilijoille!
KehonhuoltoMix Kokonaisvaltainen kehonhuoltotunti, jossa yhdistyvät monet eri kehonhuoltomenetelmät mm. syvävenyttely, jooga ja pilates. Tunnin alussa tehdään liikeratojen avauksia, rangan liikkuvuusharjoituksia, tasapainoa ja kehonhallintaa vaativia liikkeitä. Sen jälkeen kehoa huolletaan erilaisia rullaus- ja venytystekniikoita käyttäen. Tunti päättyy rentoutukseen.

Torstai

Tuolijumppa (ikiliike)

Jumppaa tuolilla istuen rennosti hyvällä mielellä. Musiikki ja mielikuvat vievät rentoon liikuntahetkeen, jossa huomioidaan koko keho. Soveltuu sekä ikääntyneille että henkilöille, joilla on liikuntarajoitteita.
Ikiliike-tunti

Kuntopiiri

Alussa lyhyt 5-7 minuutin lämmittely, jonka jälkeen kuntopiiriosuus. Kuntopiiri sisältää 18 lihaskunto- ja aerobista liikettä. Kuntopiiriä kierretään kaksi kertaa ympäri suoritusajalla 45 sek. tehdään yhtä liikettä  ja 15 sek. aikana vaihdetaan seuraavaan liikkeeseen. Lopuksi venyttely. Tunti sopii kaikille, jotka haluavat nostaa tehokkaasti kuntoaan!
Yhteistyötunti Keravan Opiston kanssa.

Kehonhuoltomix Kehonhuoltotunti on sekoitus pilatesvaikutteisia keskivartaloa vahvistavia ja ryhtiä parantavia liikkeitä, venyttelyä, energiaa sekä kehonhallintaa lisääviä harjoitteita.
Kahvakuula Toiminnallisia lihaskuntoharjoituksia sisältävä tunti. Tunnilla käytetään kahvakuulaa apuna. Liikkeet kehittävät koko kehoa monipuolisesti. OMA KUULA MUKAAN!
VatsaPakara Aluksi noin 15 min kestävä helppo lämmittely. Lihaskunto-osuudessa
keskitytään vahvistamaan keski- ja alavartalonlihaksia. Tunnin lopussa
rauhalliset venyttelyt (noin 10-15min). Halutessasi extratehot irti
tunnista, ota mukaan oma 1-2kg:n nilkkapainopari.

Perjantai

Aamustartti (ikiliike)

Tunnin alussa alkulämmittely, jonka jälkeen perusliikkeitä, pystyasentoa ja isoja lihasryhmiä hyväksikäyttäen. Lattialla etsitään ja vahvistetaan syviä lihaksia. Tunnin lopussa venyttelyt. Käytämme  välillä kuminauhaa, palloja ja keppejä. Tunti on kaikille sopivaa perusliikkumista, jossa keskitytään omankehon hallintaan tukeviin liikkeisiin. Sopii myös aloittaville jumppaajille ikään katsomatta.
Ikiliike-tunti

Tarjan jumppa

Kokonaisvaltaista liikuntaa naisille. Rytmiä, ryhtiä, sykettä ja lihaskuntoa. Hyvää mieltä ja hyvinvointia. Aerobinen osuus on n. 30 min., jossa selkeät askelkuviot ja sykettä kohottavia hyppelyitä, sekä jonkin verran juoksua. Lihaskunto-osuudessa vahvistetaan
monipuolisesti eri lihasryhmiä n. 20-25 min. Lopuksi venyttely n. 5-10min.  Mukaansatempaava musiikki vauhdittaa liikkeitä. Vaihtelua tunneille saadaan mm. kahvakuulilla, käsipainoilla, jumppakepeillä, kuminauhoilla ja jumppapalloilla. Huom. omat välineet. Tule mukaan iloiseen porukkaan. Teemana: ”Elämäniloa ja energiaa!”

Miesten

kuntoaerobic

Miesten oma jumppa, jossa miesenergia jyllää
parhaimmillaan. Monipuolinen ja tehokas jumppa, jossa huomioidaan kaikki lihakset päästä varpaisiin. Aerobisessa osuudessa tehdään helppoja askeleita ja niiden yhdistelmiä n. 20–30 min. Sykettä nostetaan erilaisilla hyppelyillä ja juoksuilla. Lihaskunto-osuudessa n. 20–25 min. vahvistetaan monipuolisesti kehon eri lihasryhmiä. Lopuksi venyttely 5-10min. Vaihtelua ja tehokkuutta tunteihin saadaan mm. kahvakuulilla, voimatangoilla, kepeillä, steppilaudoilla, jumppapallolla ja kuminauhoilla. Huom. omat välineet. Monipuolinen musiikki vauhdittaa liikkeitä. Tunnilla on yhdessä tekemisen meininki, unohtamatta huumoria ja iloa. Exercise is fun together!

Tanssillinen voimistelu

Tunneilla harjoitellaan tanssillisen voimistelun peruselementtejä kuten keskustalähtöisyys, liikkeiden virtaavuus ja ilmaisullisuus. Tunti sisältää tekniikan lisäksi tanssillisia sarjoja, jotka sisältävät osittain myös askel- ja hyppelysarjoja. Ryhmä harjoittelee myös esitysohjelmia, joilla osallistutaan mm, seuran näytöksiin. Esiintyminen on vapaaehtoista.

Lauantai

Perhetouhu Juoksemista, hyppimistä, pelaamista, temppuratoja sekä leikkejä - osallistujien toiveita kuunnellen. Tärkeintä on liikunnan ilo sekä mukava yhdessäolo. Hiki pintaan hyvällä fiiliksellä! Tunti vaatii myös lapsen/lasten jäsenyyden ja toimintamaksun, kt. lisää "lapset ja nuoret" -välilehdeltä.
Teema: lihaskuntoa ja voimaa Lihaskuntopainotteinen perustunti. Selkeän alkulämmittelyn (n.10min) jälkeen tehdään tehokkaita lihaskuntoliikkeitä noin 35min koko vartalolle. Lihaskunto-osuudessa keskitytään vaihtelevasti kauden aikana eri lihasryhmiin. Välineinä käytetään mm. käsipainoja ja voimatankoja. Lopuksi lyhyet, noin 5 min. venyttelyt. Tunti sopii kaikille lihaskuntoharjoittelusta pitäville.

Sambic

(pelkkä syyskausi 2015)

Vain syyskauden 2015 ohjelmistossa! Sambic® sisältää vauhdikasta tanssiliikuntaa brasilialaisilla tansseilla (mm. sambareggae, axé-tanssit ja samba). Kaikille sopivalla tunnilla kohotamme kuntoa ja lisäämme vartalon liikkuvuutta ihanien brasilialaisten rytmien tahdissa. Pehmeät reggaen liikkeet poistavat selän, hartiaseudun ja rintarangan jäykkyyttä,ja samba pistää puolestaan lantioon liikettä! Myös ryhti ja lihaskunto paranevat! Selkeät askelkuviot perinteisin tai trendikkäin lisukkein. Rentoa, hauskaa ja hikistä sekä aitoa brassifiilistä! Tunnilla ei tarvita aikaisempaa tanssikokemusta, kaikki kuntoilijat ovat tervetulleita mukaan iloiseen menoon!

Sunnuntai

Teema: fiilistä ja vauhtia Tunnilla kuntoillaan hyvällä fiiliksellä hauskan ja monipuolisen ohjelmiston kera. Luvassa mm. aerobicciä latinotunnelmin, Bailamama®-intervallitreeniä sekä erilaisia askelluksia mukaansa tempaavaan musiikkiin. Tule mukaan sunnuntaihuumaan! Tarkempi ohjelma-aikataulu tulossa elokuun alussa.

Taaperojumppa 1-2 v

Aikuisen ja lapsen yhteinen jumppahetki. Tunnilla jumpataan ja leikitään lapsen kanssa menevän lastenmusiikin tahtiin. Kävelytaito on suotava, mutta ei aivan välttämätön. Tavoitteena on kehittää lapsen motoriikkaa ja olla vuorovaikutuksessa yhdessä vanhemman ja muiden lasten kanssa. Tunneilla liikutaan lasten ehdoilla, mutta aikuisellekin saa tulla hiki!

Taaperojumppa 3-4 v

Aikuisen ja lapsen yhteinen jumppahetki. Tunnilla jumpataan, leikitään ja pelataan lapsen kanssa menevän lastenmusiikin tahtiin. Tavoitteena on kehittää lapsen motoriikkaa ja harjoitella vuorovaikutusta muiden lasten kanssa yhdessä vanhemman kanssa. Lapsi osaa jo seurata ohjeita. Tunneilla liikutaan lasten ehdoilla, mutta aikuisellekin saa tulla hiki!

Pilates

PhysioPilates on pilatesharjoittelua, johon on yhdistetty fysioterapeuttinen osaaminen. Ohjaajana toimii PhysioPilates -koulutuksen saanut fysioterapeutti. Ohjaaja osaa antaa yksilöllistä ohjausta huomioiden asiakkaan tuki- ja liikuntaelinvaivat.

Tulossa ohjelmistoon:  

Tasapainoryhmä (ikiliike)

Tunti on tarkoitettu kaikille tasapainonsa ylläpitämisestä ja sen kehittämisestä kiinnostuneille. Tuntia suositellaan erityisesti henkilöille, joilla on jo lievää epävarmuutta tasapainonsa suhteen. Tunneilla tehdään monipuolisesti erilaisia tasapainoelimistöä aktivoivia harjoituksia välineiden kanssa sekä ilman. Jalkalihasten vahvistaminen on myös tärkeä osa tasapainoryhmää. Tunti sisältää alkulämmittelyn sekä loppuvenyttelyt. Välillä ryhmässä pelataan ja leikitään, joten tunti ei sovellu tosikoille.
Ikiliike-tunti